Obłok Obłok
737
BLOG

Czas ludowych prawodawców

Obłok Obłok Polityka Obserwuj notkę 23

Komisja Wenecka pajacuje, gdy tymczasem w Polsce rodzi się nurt ludowego prawodawstwa - jedyny słuszny w świecie.  PiS zapowiedział kolejną już ustawę o TK. Udało się dotrzeć do projektu tej ostatecznej już regulacji w tak nabrzmiałej sprawie:


 

Ustawa o Trybunale Konstytucyjnym (projekt)

Art.1

1.Trybunał Konstytucyjny wykonuje swoje obowiązki jako autonomiczny organ władzy sądowniczej, działający w ramach urzędu Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej

2. Prezydent RP jest gwarantem uprawnień konstytucyjnych sędziów Trybunału Konstytucyjnego.

3. 1. Prezydent zatrudnia Sędziów Trybunału Konstytucyjnego spośród kandydatów na sędziów wskazanych przez Sejm RP

3.2. Prezydent stosuje wobec sędziów przepisy Kodeksu Pracy, za wyjątkiem uprawnień opisanych w ust.2 niniejszego artykułu.

4. Wątpliwości co do uprawnień i obowiązków Sędziów TK rozstrzyga Prezydent RP po zasięgnięciu opinii Prokuratora Generalnego

Art2.

1.Skargi i zapytania, których rozstrzygnięcie leży w gestii Trybunału Konstytucyjnego, są kierowane do Prokuratora Generalnego.

2. Prokurator Generalny z urzędu reprezentuje przed Trybunałem Konstytucyjnym podmioty kierujące wnioski podlegające rozpatrzeniu przez Trybunał Konstytucyjny.

3. Prokurator Generalny określa indywidualnie dla każdej sprawy tryb jej procedowania przed Trybunałem Konstytucyjnym. Sędziowie TK są obowiązani do przestrzegania tych procedur - co nie może zaprzeczać niezawisłości samego orzekania.

4. Podmioty kierujące skargi i zapytania opisane w ust.1 niniejszego artykułu mogą uczestniczyć w postępowaniu przed TK w charakterze obserwatorów, bez prawa głosu.

Art.3

1. Orzeczenia Trybunału mają moc obowiązującą do czasu rozpatrzenia ich przez Radę Ministrów Rzeczpospolitej Polskiej.

2. Rada Ministrów może uchylić orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego ze względu na ważny interes państwa.

3. Decyzja Rady Ministrów wymaga kontrasygnaty Prezydenta.

4. Prezydent może odrzucić decyzję Rady Ministrów o uchyleniu orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego.

5.1 W przypadku opisanym w ust. 4 niniejszego artykułu Prezes Rady Ministrów może zwrócić się do Sejmu RP o przyjęcie uchylenia orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego.

5.2. Sejm w drodze uchwały decyduje o utrzymaniu w mocy decyzji Rady Ministrów uchylającej orzeczenie TK. Uchwała Sejmu w tej sprawie jest rozstrzygnięciem ostatecznym.

6. W przypadku nie rozpatrzenia orzeczenia TK przez Radę Ministrów w terminie 30 dni od jego wydania, moc obowiązująca orzeczenia trwa dalej.

Art. 4.

1. Ustawa wchodzi w życie bez zwłoki i nie podlega zaskarżeniu do Trybunału Konstytucyjnego w części lub w całości.

2. Prezydent RP ustali niezwłocznie,w drodze rozporządzenia, tryb afiliowania Trybunału Konstytucyjnego przy swoim Urzędzie.

3. Traci moc wszystko, co dotychczas zapisano o Trybunale Konstytucyjnym w ustawach i innych aktach prawnych.

Komentarz autora projektu: Powyższy projekt w doskonały sposób realizuje zasadę harmonizowania władzy sądowniczej, wykonawczej i ustawodawczej, nie stanowiąc przy tym bariery do bezpośredniego stosowania Konstytucji RP w orzekaniu przez Trybunał Konstytucyjny. Gwarantuje jednak aktywny udział przedstawicieli suwerena w kształtowaniu decyzji przedstawicieli wyalienowanej korporacji prawniczej.

Wyklucza przy tym chorą praktykę ostatecznego decydowania przez Trybunał Konstytucyjny o swoim umocowaniu w porządku ustrojowym Rzeczpospolitej Polskiej. Już nikt nigdy nie będzie sędzią we własnej sprawie!

Od Obłoka - czas podjąć w gronie suwerena dysputę prawniczą PRZED uchwalaniem ustawy przez Sejm. Dlatego upublicznienie projektu przed złożeniem go do Sejmu ma wielką wagę ogólnonarodową. Niech lud dyskutuje a demokracja triumfuje. Mata co chceta. 

Obłok
O mnie Obłok

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka